Time flies - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Suzanne Schenkel - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Suzanne Schenkel - WaarBenJij.nu

Time flies

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

11 Augustus 2014 | Kenia, Mombassa

Ik zal deze blog eerlijk beginnen met het bekennen dat ik al bijna zes weken het schrijven van mijn blog aan het uitstellen ben. Niet omdat ik niets mee maak hoor, maar omdat het moeilijk is om hier de tijd te vinden om even te gaan zitten en je laatste weekjes weer op een rijtje te zetten. Soms verplicht ik mijzelf om in het weekend aan mijn blog te zitten en dan besef ik ineens dat ik óók nog even naar het project toe zou kunnen gaan, om daar met de kids te spelen en van het één komt het ander. Weer geen blog geschreven haha. Maargoed, om te beginnen: 'Ik ben nu ruim over de helft:)'.
Op 26 juni ben ik samen met Moniek naar het immigratiekantoor gegaan en heb ik mijn visum verlengd met 3 maanden. Ik mag nu dus officieel tot 1 oktober blijven, maar ik zal wel ietsje eerder naar huis komen als dat.
Het voelt heel gek, want zonder dat ik het wil is het aftellen toch een beetje begonnen. De PR-school is de hele maand augustus gesloten vanwege vakantie. Dit houdt dus heb ik vandaag (29-7-2014) afscheid genomen van de kinderen. Gelukkig is er nog meer dan genoeg ruimte op APDK waar ik aan het werk kan, en zal ik dus de hele maand augustus daar nog werkzaam zijn:)(heel leuk om te mogen eindigen waar ik ook begonnen ben:)). En dan... Dan zijn Agaath en Dirk als het goed is alweer hier om de reis af te sluiten met een kleine vakantie.
Gek dat het ineens tastbaar wordt, wanneer je afscheid is, daar wil ik namelijk eigenlijk nog helemaal niet aan denken. De weken gaan echt in sneltreinvaart voorbij, maar ik doe ontzettend mijn best om van elk moment dat ik hier beleef, intens te genieten en het vast te leggen.
Ik heb van veel mensen de vraag gekregen wat ik met het opgehaalde sponsorgeld ga doen en nu ik hier langere tijd zit kan ik een stuk concreter zijn over het doel van het geld. Ik heb bewust een poos gewacht met het uitgeven van het geld omdat ik zeker wil weten waar ik het geld het beste aan uit kan geven. Als je hier namelijk aan de lokale mensen vraagt of ze iets nodig hebben, dan kunnen ze natuurlijk altijd wel iets verzinnen. Een camera, een laptop etc. etc. en zo zijn er genoeg dingen te verzinnen die mensen willen hebben, maar die niet essentieel zijn. Als ik alleen al kijk naar mijn klaslokaal op de PR-school dan liggen alle kasten vol met materialen die ze nooit gebruiken omdat ze toch niet echt weten wat ze ermee moeten doen. Daarom heb ik besloten om mijn sponsorgeld niet te besteden aan materialen hier voor school. Ik heb besloten om al het geld te besteden aan operaties. Bij deze blog heb ik wat foto's toegevoegd waarop je de benen van kinderen ziet die op de APDK verblijven.
Ik weet dat ik geld heb opgehaald om uit te geven op de PR-school maar nu ik hier langer ben zie ik gewoon heel duidelijk dat het geld uiteindelijk beter terecht komt bij APDK. Niet omdat de PR-school er gekke dingen mee doet, totaal niet, maar op de PR-school wordt het geld besteed aan materialen en zoals iedereen weet zijn materialen maar van korte duur.
Ik wil het ingezamelde geld besteden aan iets duurzaams, iets waar de kinderen voor altijd wat aan hebben. En op de APDK kunnen we hier heel letterlijk voor zorgen, door middel van een operatie. Alle kinderen die op APDK zitten, wachten voor een operatie of zijn aan het revalideren van een operatie. Vaak ligt het probleem bij de benen. De één heeft klompvoeten, de ander heeft x-of o-benen, de ander heeft maar één been en weer bij een ander zijn de voeten zo vergroeid dat zijn tenen zijn scheenbenen aanraken. Door deze kinderen te voorzien van een operatie kunnen ze weer een toekomst krijgen en dat is op langere termijn veel belangrijker dan het kopen van materialen. Een operatie aan één been kost €500,00 en vaak moeten kinderen aan twee benen geopereerd worden. Dit houdt dus in dat één kind €1000,00 euro kost exclusief vervoer. De 'makkelijke' gevallen (kinderen met bijvoorbeeld O-benen) kunnen hier in Port Reitz geopereerd worden en daar kunnen ze dus gewoon in een rolstoel heen. Helaas zijn er ook complexere operaties die in Nairobi moeten worden gedaan, dit houdt dus een lange en dure reis in.
Ik heb zelf wat jongeren ontmoet die na revalidatie zelfs gewoon naar college konden en dat hebben afgerond en nu 5 dagen in de week aan het werk zijn. Dan zie je hoe belangrijk zo'n operatie is voor deze kinderen/jongeren.
Op het moment zitten er ±60 kinderen op APDK en zeker 40 kinderen moeten nog geopereerd worden en er komen ook elke week weer nieuwe kinderen bij. Soms zitten kinderen ruim een jaar op APDK omdat ze simpelweg het geld niet hebben voor de operatie en dus wachten op sponsors.
Soms lijkt de situatie een beetje uitzichtloos omdat er niet veel extra geld bij komt maar er wel elke keer kinderen bij komen, daarom wil ik mijn geld hieraan besteden.
In het bijzonder wil ik één jongetje laten operen. Zijn naam is Rama. Rama is het vrolijkste mannetje van APDK, die altijd de kleine kinderen zal helpen, maar heeft misschien wel de slechtste benen van heel APDK. Zijn dossier zegt dat bij een brand zijn benen beschadigd zijn. Aan de ene kant loopt hij op een stomp en aan de andere kant is het zo vergroeid dat zijn tenen aan zijn scheenbeen vastzitten. En weet je wat het mooiste is als je kijkt naar dit mannetje? Hij is ALTIJD vrolijk, en als we voetballen, rent hij het allersnelst voor de bal óp zijn stompen, echt ongelofelijk:)
Hij zit nu al lange tijd op APDK en daardoor kan hij niet naar school, daarom zou ik graag willen dat hij geopereerd wordt. Hij moet alleen wel geopereerd worden aan 2 benen en in Nairobi, dus dat zal bijna €1500 ,00 kosten. Een mooi doel om het ingezamelde geld aan te geven:)
Het overige sponsorgeld zal ik ook besteden aan operaties, in de hoop dat er weer een paar kinderen minder op APDK hoeven te blijven..
Ik hoop dat ik jullie zo wat duidelijkheid heb gegeven over wat ik met het sponsorgeld ga doen, maar als jullie nog vragen hebben kun je ze altijd even mailen naar suzanneinkenia@hotmail.com.
Ik heb nu net eindelijk even een rustmomentje gevonden om echt goed te gaan zitten voor het schrijven van mijn blog. Naar mijn gevoel ben ik hier namelijk altijd bezig met van alles en nog wat, maar nu... Nu is het tijd om écht aan het werk te gaan en een blog te gaan schrijven van 25 blaadjes (mwahh, ongeveer, plus minus..).
Sowieso heb ik weer twee avonturendagen gehad! Twee weken geleden hebben Moniek en ik, Hidde van het vliegveld gehaald. Dit is een vrijwilliger die twee weken met mij op PR-school heeft gewerkt en nu ook naar APDK gaat. Maar okee, we hebben even kennis laten maken met zijn gastgezin en vervolgens zijn we naar town gerezen. Moniek en ik wilde namelijk kleren laten maken dus, hop, de tuktuk in. We hadden van Janneke gehoord welke winkel we precies moesten hebben, de Shianzi mimi. Dit aan de tuktukdriver laten weten en die wist natuuuuuurlijk wel waar dat winkeltje zat maar eenmaal aangekomen bleek hij flauw idee te hebben. Hij heeft het aan lokale mensen gevraagd en die zeiden: 'yes, yes, Shianzi mimi is my shop, come!'.. Tja... niet dus haha.. Maargoed, in de winkel aangekomen hadden ze echt té leuke stoffen dus ik kon het toch niet laten haha. Donkerblauw met groen witte bloemen en roze met allemaal gekleurde rondjes, en dan.. Dan komt het onderhandelen gheghe.. Dit vind ik toch zooo leuk he, ik wordt daar gewoon heel fanatiek van. Of het nou om de prijs voor de tuktuk, de huwelijksschat of het winkelen gaat, ik wil gewoon alles voor de laagst haalbare prijs meenemen haha. Waarom? Omdat ik hier sowieso wordt belazerd door iedereen omdat ik blank ben en ik vertik het om daar aan mee te werken, dus: zaken doen.
Twee doeken mocht ik kopen voor maar 4000 shilling... Hmmm, dan kan ik net zo goed boodschappen gaan doen bij de bijenkorf, dan heb ik dus twee doeken voor bijna 40 euro, waar nog een broek van gemaakt moet worden, I don't think so... Uiteindelijk heb ik de twee doeken voor een mooie prijs meegekregen waar Ruth zelfs trots op was, mooi. Maarja, dan is het natuurlijk nog niet afgelopen want dan moet er ook nog wat van gemaakt worden. En als je bij die winkel kocht moest je natuurlijk ook bij zijn atelier wat laten maken en aangezien wij nog steeds in de veronderstelling waren dat dit 'shianzi mimi' was, die Janneke ons had aanbevolen, gingen wij hem zonder twijfel achterna. We hebben gewandeld naar een straatje, nee, daar wil je nog niet dood gevonden worden! Tassen op de buik, ogen overal en niet je aandacht verliezen. Uiteindelijk zijn we aangekomen bij de winkel en heeft onze ontwerper onze vraag precies uitgetekend. Voor mij een jurkje en een broek en voor Moniek een broek. Helemaal blij en gelukkig met het ontwerp maar toen kwam de prijs weer. Maarja, na twee keer de winkel 'boos' uit te zijn gelopen gaf de man toch toe op de prijs en hebben we een mooi aanbod gekregen.
Twee dagen later, op 17-07-2014, zijn we de kleren op wezen halen. Eerst met de matatu richting town en vervolgens op zoek naar ons winkeltje. We zijn begonnen met de winkel waar we de stoffen hebben laten maken omdat onze verkoper had beloofd ons naar de 'ontwerper' te brengen aangezien het echt onmogelijk was om terug te vinden. Maar je raad het al... Meneer werkte vandaag niet en de mensen die daar deze dag werkten hadden géén idee waar we moesten zijn.. Uiteindelijk zijn we zelf maar gewoon op stap gegaan omdat we toch persee onze kleren wilde. Onderweg zijn we nog de officiële 'Shianzi mimi' tegengekomen, dus ons voorgevoel dat we besodemieterd waren werd bevestigd. Maar okee, na zoeken en dwalen zijn we op de goede plek uitgekomen (wonder boven wonder), waren onze kleren klaar én mochten we het nog meenemen voor de afgesproken prijs. Uiteindelijk ben ik wel heel blij met het resultaat hoor, ik heb een súperleuk jurkje en een broek die lijkt op een zwartepietenbroek, maar hakuna matata, ik vind het leuk:D
Ik heb trouwens de bigfive compleet hoor lieve mensen:D Bekijk maar eens de foto's, ik heb ze alle vijf op de foto staan!
Voor de kinderen van de PR-school wilde ik heel graag een activiteit doen die van lange duur is. Een keertje nagels lakken, schminken, kralen rijgen, met de bal gooien, het zijn allemaal maar activiteiten van korte duur. Ik wil een langdurige activiteit waarmee ze uiteindelijk ook nog resultaat zien, dus: 'klas lokaal oppimpen'. Er is een muur in mijn lokaal dat nog helemaal leeg is omdat het te hoog is voor de lokale mensen om wat op te hangen (je gaat toch niet op een tafel staan? Nee daar worden ze niet voor betaald hoor *zucht*). Maar goed, het leek mij leuk om het lokaal echt typisch Keniaans te maken aangezien er al genoeg Hollandse troep (sorry voor de Hazes en Froger-fans) in de kasten ligt. En wat is er nou typisch voor Kenia? De big five natuurlijk:)Dus de afgelopen vier weken ben ik met de kids aan de knutsel gegaan. Verven, stempelen, scheuren, plakken, alle inspiratie die ik op mijn werk op 'Ons blije Honck' heb opgedaan heb ik hier gebruikt en eigenlijk ben ik stiekem best heel trots op het resultaat (oh, en karin, je crepepapier is gebruikt hoor!). Niet omdat het mijn idee is maar omdat alle kinderen, of ze nu in een rolstoel zitten, spastisch, verlamd zijn, of wat dan ook, ALLEMAAL er aan hebben meegewerkt. Voor hun een onwijs mooi iets en vooral gaaf om te laten zien aan de lokale mensen wat deze kinderen allemaal kunnen:) Ik heb de dieren dan ook met ultrasonische lijm vastgeplakt dus het kan er ook NOOIT meer van af haha.
De afgelopen weken hebben een beetje bekend gestaan als (in de ogen van Moniek en mij) de 'kwakkelweken'.
In de eerste week dat Moniek hier kwam was er niets aan de hand maar vanaf de tweede week was er helaas wel wat gedoe (dit heeft uiteindelijk wel hele interessante dingen meegebracht haha) . Moniek heeft een oorontsteking gekregen die erg lang duurde en ik werd gebeten door een spinnetje in mijn nek waardoor ik een wond kreeg. Dus wat doe je dan? Je gaat naar de Keniaanse dokterXD Nouja, een vriendin van Ruth die heeft geleerd voor huisarts en die heeft zonder ons te ondervragen een stoot medicijnen meegegeven. Antibiotica wordt hier namelijk om een scheet gegeven. Je hoeft maar eventjes je stem kwijt te zijn en hup.. Antibioticakuurtje. Trouwens een klein feitje tussendoor: Hier in Kenia schrijven ze de dosis van de medicatie op het papieren zakje dat je mee krijgt. Bij mij stond er: 1x3.. Wat denk ik dan? Ik moet in één keer 3 pillen innemen, dus Suzanne doet dat natuurlijk braaf, want de dokter heeft het gezegd haha. Wat bleek? Over 1 dag moet ik 3 pillen nemen. Ik heb dus op een ochtendje even 9 pillen naar binnen gewerkt. Ik kan je vertellen, daar ga je echt gek van doen en gekke dingen van zien.. Gelukkig kwam ik er redelijk snel achter dat het de verkeerde dosis was en ben ik snel overgegaan op de goeie.
Maar helaas, Monieks oorpijn stopte niet en mijn wondje werd alleen maar groter en er heeft toen per ongeluk ook nog een kindje in gebeten en dus moesten we weer naar de dokter. Dit keer zijn we wel naar een privekliniek gegaan omdat daar toch wat beter opgeleide mensen werken. Gewapend met een bus pringles (het wachten duurt hier nogal lang namelijk aangezien alles pole pole gaat) zijn we langs de dokter geweest en heeft Moniek andere antibiotica gekregen en heb ik mijn bloed laten testen. Gelukkig ben ik helemaal gezond en heb ik geen enge ziektes overgenomen. Daarna wel nog een infectie over mijn lichaam gekregen en een dikke ontsteking in mijn voet, maar nu..... Ik ben weer helemaal fris en fruitig.. Wel ruim 150 euro armer aan medicijnen, maar ze hebben wel goed hun werk gedaan haha.
Ondertussen heeft Moniek het huis verlaten en hoop ik dat ze weer helemaal de oude is in Nederland:)
Het is toch wel iets boeiends hoor. Ik heb ondertussen al zo ontzettend veel vrijwilligers zien gaan, en eerlijk is eerlijk, afscheid nemen is nooit leuk en doet toch altijd een beetje pijn, maar er komen (vaak) ook weer nieuwe mensen voor in de plaats. Wat ik zo mooi vind om te zien is dat er altijd nieuwe karakters bij elkaar komen. Iedereen komt ook met een ander doel hierheen. Tuurlijk, ze komen allemaal voor vrijwilligerswerk, maar iedereen heeft toch echt zijn eigen talent hier in. Ik merk dat mijn ding toch echt met de gehandicapte kinderen werken is, maar er zijn ook juist weer vrijwilligers die veel optrekken met de pubers, en weer anderen die vooral komen om hun Swahili te onderhouden. Ieder heeft een eigen missie en dat maakt ook dat je elkaar heel goed aanvult.
Op dit moment ben ik weer volledig werkzaam op APDK en het voelt echt gewoon als thuiskomen. In de tijd dat ik op de PR-school heb gewerkt ben ik nog regelmatig naar APDK gegaan. Soms omdat ik geen zin had in een vrij weekend maar soms ook gewoon om weer even nieuwe energie op te doen voor de PR-school. De PR-school was namelijk ontzettend gaaf om te doen met de kinderen maar het is ook heel erg intensief aangezien ik altijd alleen de verantwoordelijkheid droeg. Daarom was het heerlijk om soms naar APDK te gaan. En nu, nu ik hier weer vast werk, is het elke dag alsof ik de kinderen steeds een stukje meer ga missen. Want weet je wat het is? Afgelopen weekend ben ik niet op het project geweest, en dan mis ik de kinderen stiekem al een beetje. Een Ikonge die naar mij, 'Mama' schreeuwt en gebaart, Titus die al kwijlend mijn haren probeert te grijpen, Ali die aan mijn broek gaat hangen zodat ik half in m'n onderbroek sta, (grote) Moussa die mij Swahili wil leren, de Nursingroom waar ik langslopen en waar alle kinderen mijn naam in koor roepen, en, en, en... Tja, zo kan ik nog een heel rijtje opnoemen, en met elk woord dat ik typ denk ik, oei.. Dat komt toch zo heel langzaam aan verrekte dichtbij, en dat is heel confronterend. Mijn tactiek die ik nu aanneem? Ik doe niets meer wat mensen van mij vragen/verwachten, maar doe alleen nog maar dingen die ik wíl doen, dat betekend dus veel qualitytime met de kids en vooral ook gewoon heel veel foto's maken. Dat zijn tenslotte de herinneringen die ik ook met jullie kan delen:)
In de tussentijd ben ik btw ook nog wezen mountainbiken hier in Kenia. Ja, I know, wie gaat er nou fietsen met ruim 35 graden en volle zon? Nou, ik dus, en gelukkig met mij nog een aantal andere vrijwilligers:) Doingoood organiseert altijd een fietstour en toen ik ervan hoorde heb ik heel veel mensen uitgelachen, wie doet dat nou? Maar toen ik hoorde dat het vooral 'rustig' fietsen is omdat het voornamelijk sight-seeing is, ben ik toch overstag gegaan. Dus.. Met goede moed 's ochtends om half 7 vertrokken uit Port Reitz om op tijd in het Doingoood huis te zijn (daar reis je 's ochtends in de spits namelijk nogal lang over). Van het Doingoood huis weer naar Gokart met de tuktuk en toen begon het avontuur. Okee, eerlijk is eerlijk, het was stiekem best leuk. Je fiets namelijk door kleine traditionele dorpjes heen, en als je langs zo'n poephutje fietst komen er kindjes naar buiten die al zwaaiend 'Mzungu' roepen. Dat soort plekjes zie je gewoon niet zo veel en om dat dan op zo'n manier te doen is wel super leuk. En wat goed voor mijn ego is? Er was een Keniaanse vrouw als begeleidster mee en alle vrijwilligers fietste gewoon nog beter als haar, ik dus ook:D. Mijn fiets is onderweg overigens wel 3 ermee gestopt maar gelukkig waren er zat mensen mee die konden helpen. We zijn geëindigd bovenop een berg (deze zijn we wel met álle vrijwilligers opgelopen) waar je heel Mombasa kon zien, das wel gaaf hoor:), maar het moment waar we het natuurlijk allemaal voor deden was het Doingoood bord. Janneke heeft boven op de top een Doingooodbord opgehangen zodat iedereen die de top gehaald heeft, zijn naam hierop kan schrijven, dit heb ik natuuuuuurlijk wel gedaan. Ik moet toch tenslotte wel bewijs hebben hiervoor?
Op APDK is trouwens een nieuwe trend aan de gang (dankzij Moniek). De kinderen smeken elke speeltijd om Kibe (Hide and seek/verstoppertje). Met Moniek hebben we het een keer gedaan en de kinderen waren ontzettend fanatiek. De zoeker (in de eerste keer is dat Moniek of ik) telt hardop tot 20 en ondertussen rennen alle kinderen een andere kant op. Je zou het moeten zien! Want waarom zitten de kinderen op APDK? Omdat ze allemaal wat mankeren aan hun benen. Dus als ze allemaal wel moeten rennen gaat de één rennend op zijn stompjes, de ander rennend op zijn voeten die volledig naar buiten gedraaid zijn, de andere met krukken etc. Het is net de jostiband alleen dan met verstoppertje. En wat het leuke is? Ze worden steeds creatiever met zoekplekken. Eerst wist je standaard waar de kinderen zaten. Óf op de jongenskamer, óf in het klaslokaal. Maar tegenwoordig is het één grote verassing waar je de kinderen aantreft. Laatst was ik op zoek naar Rama (van deze jongen is ook een foto bij de blog. Een jongen met één stomp en waar zijn andere voet tegen zijn scheenbeen is gegroeid.) en toen vond ik hem na ruim een kwartier op de jongenskamer. En niet op een zomaar voor de hang liggende plek, nee hij was in de kledingkast gekropen. Maar deze kast was veel te klein voor zijn lengte, dus wat had hij gedaan? Hij had zijn stompje en zijn voet eigenlijk in zijn nek gelegd en lag op zijn rug in die kast. Het zag er echt briljant uit! De kinderen zijn gewoon gek op zulke spellen omdat ze dan even niet hoeven te denken aan hun beperking, nee ze kunnen gewoon lol hebben en ondertussen nog bewijzen dat ze verdraaid snel en lenig zijn op die benen van hun, ik geniet daar volop van!
Ondertussen ben ik ook nog een keer mee geweest met de mobile clinic. We zijn weer op stap gegaan om gehandicapte kinderen te 'screenen' voor APDK en om de andere kinderen de zorg te geven die ze op dat moment nodig hebben. Op de eerste dag hadden we echt een briljant begin.
We hadden een contactpersoon die nog een plekje wist waar twee gehandicapte kinderen leefde, maar als we mee wilden moesten we wel lopend gaan want het was niet begaanbaar met de ambulance. Nouja, Hakuna matata natuurlijk. Hoe vaak krijg je nou de kans om bij de mensen zelf thuis te kijken? Dus hup, de auto uit en te voet verder. In het begin was het goed te doen, we liepen door een smal paatje en moesten af en toe wat overwoekerde takken verwijderen. Maar vervolgens werd het pad steeds smaller en liepen we eigenlijk echt tussen de bosjes door. Mijn tactiek was gewoon verstand op nul en niet nadenken wat voor dingen er hier in de bosjes zitten. Na een klein 10 minuten lopen waren we bij het eerste meisje. Zij zat voor een poephuisje de afwas te doen op de grond en had alleen maar vodden om haar lichaam. Het was aan de ene kant een schrijnend gezicht maar aan de andere kant was het ook weer mooi om te zien dat er wel werk van gemaakt wordt. Zo had APDK kuikentjes gesponsord zodat ze later eieren kunnen verkopen, dan kan zij binnen haar omgeving toch wat geld verdienen. We liepen vervolgens nog een stukje verder en moesten ons echt door een maïsveld heen wurmen voor we bij de volgende aankwamen. Deze jongen had een rolstoel van APDK gesponsord gekregen maar hij moest een nieuwe stoel omdat hij niet kon rijden met deze aangezien hij in een omgeving leeft met mul zand en kiezelsteentjes, zijn banden gingen dus continu lek. Ook voor hem was er iets opgebouwd. Hij had zaadjes gekregen om groenten te verbouwen. En ook hij kon dus op deze manier in de toekomst geld inzamelen. Het was bijzonder om dit alles van zo dichtbij mee te maken en om de armoe van deze mensen zo dichtbij te zien.
Op de terugweg moesten we ons weer een wegbanen tussen de maïsvelden door en vervolgens weer door de bush. Ik liep voorop samen met de contactpersoon en opeens bleef ze doodstil staan en zij dat we niet mochten bewegen. Je zal wel begrijpen dat ik op zo'n moment natuurlijk heel goed kan luisteren maar tegelijkertijd ook alle behalve relaxt ben. En opeens zag ik waarom we stil moesten staan. Vlak voor de voeten van de contactpersoon gleed heel snel een vieze zwarte slang voorbij, wauw, wat was ik blij dat ik niet voorop liep zeg! Dat had heel anders kunnen aflopen..
We zijn in totaal dit keer twee dagen rond wezen reizen en hebben veel verschillende kinderen gezien met heeel veel verschillende aandoeningen. Op vrijdagochtend zijn we naar huis gegaan waar we ook nog weer een 'sensatieverhaal' hadden.. We reden op de snelweg met ±100 kilometer per uur. Moniek en ik zaten achterin de auto, moniek bij de deur en ik aan de bestuurderskant. We zaten een beetje weg te dutten (dat kon eindelijk, na een al twee dagen alleen maar gehobbeld te hebben) toen we plotseling een flinke hobbel overgingen. Je raad nooit wat er gebeurde.. De achterdeur vloog met een klap open en Moniek die bij die deur zat viel bijna naar buiten maar kon zich gelukkig nog op tijd tegenhouden. De eerste minuut hebben we heel hard gelachen maar daarna drong ineens tot ons door wat er gebeurde, dat had ook wel heel anders kunnen aflopen zeg.. Even voor Moniek: Lea heeft ervoor gezorgd dat de auto naar de garage gaat, en hij is nu als het goed is weer gemaakt:).
Op dit moment schrijf ik mijn blog vanuit het Doingooodhuis omdat ik helaas niet meer in mijn vorige gastgezin kan blijven wonen. Mijn oude gastgezin heeft haar ex in huis genomen waardoor de situatie nogal... complex is geworden. Vanaf dinsdag slaap ik dus in het Doingooodhuis en morgen ga ik naar mijn 'nieuwe' gastgezin toe.. Nouja, echt nieuw is het ook niet want ik ga bij Leah wonen en die ken ik natuurlijk wel al langer dan vandaag:) ben erg blij dat ik daar terecht kan. Morgen ga ik al mijn spullen ophalen en ga ik het hoofdstuk 'Ruth' officieel afsluiten. Ik heb al die tijd met heel veel plezier bij haar gewoond maar nu is het ook goed om ergens anders heen te gaan. Verandering houd een mens scherp toch? Ik zit nu nóg dichter bij mijn werk, heb altijd WIFI, een gezin dat ontzettend lief is, ik vermaak mij wel:)
Voor nu ga ik er weer een eind aan breien. Jullie hebben lang moeten wachten op een volgende blog maarja, ik hoop dat jullie wel gewoon weer met veel plezier gaan lezen:)
Heel veel plezier en (ik wil het eigenlijk niet zeggen maar ik ga het toch doen:) tot snel..
Heel veel liefs van mij:)
Mailadres: suzanneinkenia@hotmail.com
Rekeningnummer: 609.255.053
T.N.V. S.W. Schenkel

  • 11 Augustus 2014 - 19:55

    Ria Bakker:

    Hoi Suzanne, wij hebben weer genoten van je verslag, wij wensen je nog heel veel plezier met voldoening en tot gauw. Gr. Andre en Ria Bakker.

  • 11 Augustus 2014 - 20:03

    ANita Japenga:

    Hoi Suzanne, leuk om te lezen. Wat een belevenissen. Een hele goede tijd nog.
    Groetjes Anita

  • 11 Augustus 2014 - 21:02

    O Folkert En T Wilma:

    Suzan,

    Tante Wilma heeft het voor zitten lezen nadat ik het begin gelezen had.
    Wat zijn wij Hollanders toch een verwend volkje.
    Als je dan voor je ziet hoe jullie daar die kinderen bezig houden voordat ze geopereerd kunnen worden?.
    Hier wordt je wel even stil van.
    Als je de kans krijgt moet je in Nederland maar eens op tournee langs de basisscholen om te vertellen wat je allemaal meemaakt in zo'n land daar in de vreemde.
    God dankbaar dat er nog mensen zijn die om zulke kinderen geven.
    We bidden voor jullie en het totale project.
    geniet er nog even van. Je laatste blog kom je in Holland maar vertellen.
    Suzan, we horen wel wanneer je ECHT terug komt D.V.
    Toitoitoi, O Folkert en T Wilma ( De Woerkummers)

  • 11 Augustus 2014 - 21:05

    Tante Lia:

    Hoi nichtje,
    Zo dat was weer een heel verhaal! Moest er echt even voor gaan zitten.
    Wat goed dat je zo'n mooie bestemming hebt gevonden voor je sponsorgeld, dat wordt zo heel goed besteed! Geniet nog even van de laatste weken, voor je het weet zijn ze om...
    Groetjes van oom Bert en tante Lia. X

  • 11 Augustus 2014 - 21:28

    Mama:

    He lieverd, het heeft wel lang geduurd, maar dan krijg je wel weer een flink verhaal.
    Leuk om allemaal te lezen. Ook van de foto's kan ik erg genieten. Al die lieve koppies. Ik snap nu waarom je geld wil inzamelen voor die ene jongen nu ik de foto heb gezien. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.
    Ik ben ook blij dat je weer een ander plekje hebt gevonden om te wonen.
    De tijd gaat hier ook heel erg snel. Veel sneller dan ik had verwacht maar ik vind het gezellig als je over ruim een maand weer lekker thuis bent.
    Nog een hele fijne tijd daar en snel weer tot schrijfs.
    Liefs mama.

  • 11 Augustus 2014 - 21:34

    Berdien:

    Hey meid,

    Leuk weer ff te lezen hoe t leven je daar vergaat. Supermooi om je sponsorgeld zo goed te besteden aan een duurzame oplossing voor een paar kinderen! Niets mooier dan ze uitzicht te geven op een toekomst waarin ze ook echt een leven kunnen opbouwen en een goede kans krijgen. Wat fijn dat je daar zoveel mooie dingen meemaakt, ik word weer even bepaald bij ons 'luizenleven' hier ;-)
    Leuk dat Agaath en Dirk nu ook bijna jouw kant op komen en dat ze kunnen zien waar je al die tijd bezig bent geweest! (ben btje jaloers ;-))
    Geniet nog van de tijd die je daar nog bent, doe voorzichtig! Komt er nog een blog voor je terugkomt?

    Liefs en tot snel,
    Berdien

  • 11 Augustus 2014 - 22:17

    Josefine:

    Hej!!! Goed dat je naar Leah gaat! En inderdaad voor de afwisseling ook erg leuk!! Mooi ventje ook Rama..echt super dat je deze kinderen weer beter gaat leren kennen! En je echt vertrouwd voor ze bent! Heerlijk weer op APDK....En dat verstoppertjes spelen..super leuk met dit eenvoudig spelletje zoveel lol te kunnen maken!! Maar dat is wat minder dat je gebeten was zeg..gelukkig gaat het weer goed dan! Ik zag al op een foto dat je een grote pleister op je voet had...toen dacht ik al..hmm..wat zou dat zijn ;-) Ahh..en die slag..brr..En echt gaaf dat je weer meer van het leven daar hebt kunnen zien door de Mobile Clinic!!
    Hele fijne tijd weer verder!! Geef je Titus een hele dikke knuffel van mij!! Doe voorzichtig en super leuk weer je verhalen te hebben kunnen lezen! Liefs Josefine

  • 12 Augustus 2014 - 17:49

    Karin:

    He zussie!
    Laatste blog misschien wel uit Kenia vandaan.
    Het aftellen begint echt..of je t nu leuk vind of niet...;-) Ben echt blij voor je dat je de laatste weken bij APDK zit en fijn dat het bij een ander gast gezin kan.
    Vanuit Hellendoorn een hele dikke kus ;-)
    Als we weer thuis zijn bekijk ik nog ff je foto's!

    Xxx van ons

  • 13 Augustus 2014 - 11:32

    Marius/Beppie:

    lieve Susanne,

    We hebben genoten van je verhalen, 't is alsof je het zelf beleeft zo goed kun je schrijven!!
    Wat je vertrek betreft: NIET bij stilstaan, gewoon tot de laatste minuut alles beleven en van de kinderen genieten. Het is nu nog veel te vroeg om al met je afscheid te leven...
    Prachtig zoals je je geld wilt besteden...wat hopen we dat Rama geopereerd kan worden! Toekomst voor de kinderen: waar kun je je geld beter aan uitgeven?
    Dank voor je blog en als je iets dringends weet wat we aan je zus kunnen meegeven dan horen we dat graag. Voorlopig nog even hard werken en genieten van alles wat God je te doen geeft. We zijn trots op je
    xxxxxxx

  • 13 Augustus 2014 - 13:23

    Mama:

    He Suzanne,

    Ik had wel een foto van die mooie big-five verwacht tussen het rijtje foto's.
    Nu moeten we maar geloven dat jullie dat gemaakt hebben ha ha.

  • 13 Augustus 2014 - 23:10

    Dineke Kodde:

    Hey Suzan... !!
    Je bent er gelukkig nog....... het werd zo stil vanuit Kenia ):
    Nou, 'k kan me best voorstellen hoor dat je er niet toe komt om rust te nemen voor het schrijven van een blog. Als we alles zo lezen, merken we dat je heel veel activiteiten hebt !
    Maar wat weer een geweldig verhaal joh..... Hoe mooi is het om te ervaren dat je zoveel mag betekenen !!!
    Heel mooie -laatste- tijd toegewenst. Sterkte ook met het afscheid nemen en geniet van de tijd met A. en D. !
    Wij zien er naar uit dat je hier weer zult zijn !!!!

    Hart. groetjes, Johan en Dineke

  • 14 Augustus 2014 - 17:04

    Laura Bosman:

    Hallo Suzanne,
    Geweldig dat het je zo goed gaat en wat beleef je veel. Ik vind het echt fantastisch waar je je sponsorgeld aan uit wilt geven, goede keuze voor de kinderen en hun toekomst. Ga zo door en geniet van alles en pas goed op jezelf, groetjes Laura.

  • 16 Augustus 2014 - 10:05

    Mama:

    Hey Suzanne,
    wat fijn om zelfs over zo'n afstand nog invloed op je te hebben. Toch schijnbaar goed opgevoed.
    Erg leuke foto's van jullie big-five, het fleurt het lokaal hellemaal op.

    xxx mama

  • 16 Augustus 2014 - 19:57

    Joline:

    Hoi Suzanne,
    Leuk om je verhaal te lezen. Veel plezier nog met Agaat en Dirk en tot snel!

    Leuke foto's!
    Groetjes, joline

  • 22 Augustus 2014 - 09:23

    Agaath Schenkel:

    joehoe!! over een week zitten we gewoon in het vliegtuig, onderweg naar jouw avonturen.
    geniet maar extra intens van deze laatste dagen.
    x

  • 22 Augustus 2014 - 09:47

    Harold Gerrits:

    Hoi Suzanne,

    Dank voor je mooie verslag, t is net of je er tussen zit, veel plezier en sterkte en ik ben zeer trots op mensen zoals jij en Moniek , je doet daar mooi werk.

    Gods zegen !

    H. Gerrits

  • 29 Augustus 2014 - 17:02

    Sandra:

    Ha Suzanne,
    Wat een super mooie verhalen, ik geniet er van om ze te lezen.
    Ook een mooie bestemming voor je geld, daar zal het jongetje vast ook heel blij mee zijn!
    Veel plezier nog je laatste weekjes en je vakantie, en tot gauw!
    Groetjes,
    Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Onvergetelijke reis naar Kenia

Lieve vrienden en familie,
Een laatste blog vanuit het (gelukkig ook) zonnige Nederland. Wat een mazzel zeg, de afgelopen drie weken heb ik mijn lichaam al een beetje kunnen voorbereiden op de Keniaanse zon, en dat ik maart! Echt volop genieten:) Een maand geleden droomde ik dat ik met sneeuw naar het vliegveld werd gebracht, maar gelukkig zijn dromen inderdaad bedrog.
Ik wil via deze nieuwsbrief iedereen heel erg bedanken die zich hebben ingezet voor mijn reis en daarmee ook voor het project dat ik ga ondersteunen. Het is echt heel hartverwarmend om te merken hoe iedereen zo ontzettend meeleeft.
Er zijn een aantal bijzondere sponsoracties gehouden waarbij we een waanzinnig bedrag voor mijn project hebben opgehaald.
Zo hebben we de kinderen van ´Ons blije Honck´ mogen verblijden met een bezoekje van sinterklaas en zwarte piet, voor mij heel bijzonder om dit op mijn werk te mogen doen, en vervolgens ook nog wat gezinnen langs geweest.
Vervolgens werd het oud en nieuw en hebben mijn lieve zwager en zus het briljante idee verzonnen om mee te doen aan de nieuwjaarsduik. Tja, de missie is geslaagd maar ik geloof dat ik wel kan zeggen: 'Eens maar nooit weer' haha. Gelukkig hebben we ook hiermee een supermooi bedrag opgehaald en dat maakte het natuurlijk allemaal weer goed;)
1 maart was de laatste grote inzamelactie, een grote rommelmarkt in onze kerk. Bijna 50 mensen hebben meegewerkt aan dit grote project en het resultaat mag er dan ook zeker zijn, we hebben 2700 euro opgehaald! Wauw, echt boven verwachting veel!
Verder zijn er verschillende geldinzamelacties geweest, en ook hiermee zijn mooie bedragen opgehaald. Ik ben heel dankbaar voor dit allemaal!
Ik vertrek morgen naar Mombasa en hoop overmorgen op mijn project te gaan kijken, terplekke ga ik kijken waar daar behoefte aan is, dus in mijn volgende nieuwsbrief (als ik internet heb) hoop ik jullie te kunnen vertellen wat ik met het opgehaalde sponsorgeld ga doen.
Gisteravond heb ik een 'afscheidsfeestje' mogen houden en wat is het toch bijzonder dat er zoveel meelevende mensen om je heen staan. Allemaal lieve kaartjes en lieve woorden, daar krijg je nou écht een warm hart van!
Mijn laatste avondje in Nederland ga ik nog even lekker met het gezin genieten van een heerlijke ´voor-lente-avond' onder het genot van een potje risk:)
Via deze nieuwsbrief wil ik jullie ook even mijn adresgegevens, doorgeven. Ik zou het namelijk ontzettend leuk vinden om zo nu en dan verrast te worden door Nederlandse post. Als jullie iets willen sturen kan dat naar:
Seaside appartments, appartment E, Nyali- Mombasa,Kenya.
Als jullie een mailtje willen sturen kan dit naar het volgende mailadres:
suzanneinkenia@hotmail.com (in de hoop dat er internetverbinding is;) )
Lieve vrienden en familie,
ik wil jullie nogmaals heel erg bedanken voor al het medeleven dat jullie hebben gehad, ik ben daar enorm dankbaar voor! Wel zou ik aan jullie willen vragen of jullie ook de komende maanden in jullie gebed aan mij en aan mijn project willen denken.
Ik hoop dat ik jullie allemaal op de hoogte kan houden via deze blog en dat jullie een klein beetje met mij kunnen meegenieten:)
Heel veel liefs van mij en hopelijk horen jullie snel weer iets, maar dan nu toch echt éíndelijk uit Kenia!
Liefs van Suzanne
suzanneinkenia@hotmail.com
rekeningnummer: 609.255.053
t.n.v. S.W. Schenkel

Recente Reisverslagen:

11 September 2014

Afscheid

11 Augustus 2014

Time flies

22 Juni 2014

Jambo, mijn lieve familie en vrienden:)

02 Juni 2014

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder:)

10 Mei 2014

Safari en afscheid
Suzanne

Actief sinds 30 Okt. 2013
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 13477

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 26 September 2014

Onvergetelijke reis naar Kenia

Landen bezocht: