Mobile clinic en 'Kingsday': - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Suzanne Schenkel - WaarBenJij.nu Mobile clinic en 'Kingsday': - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Suzanne Schenkel - WaarBenJij.nu

Mobile clinic en 'Kingsday':

Door: Suzanne Schenkel

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

27 April 2014 | Kenia, Mombassa

Ja, er zijn weer bijzondere dagen voorbij gegaan zeg. Het bijzonderste van afgelopen week was zeker de mobile clinic. Woensdagochtend om half 8 moesten we al klaar staan bij APDK om te vertrekken. Met een oude ambulance zijn we met de Ferry overgestoken om onze lange weg te beginnen. De mobil clinic is wat het zegt, een rijdende kliniek. Moeders komen met hun kinderen (allemaal met een beperking) naar een centraal punt waar de fysiotherapeut dan heen rijd. Hier krijgen de mama's aandacht voor hun gehandicapte kind. Op dag 1 zijn we op 8 verschillende punten geweest, waarvan we maar op 3 plekken moeders hebben gezien. De moeders moeten soms wel 2 uur lopen om op plaats van bestemming te komen en zeker in het regenseizoen is dit erg lastig. Op de eerste stop was er een mama met een dochtertje met syndroom van Down. Het voetje van die dochter stond naar binnen maar volgens de fysiotherapeut kon dat makkelijk met een 'excersize' opgelost worden. Moeder had in totaal 2 uur gelopen en werd na 2 minuten een oefening uitleggen, weer naar huis gestuurd. Dat is wel schrijnend om te zien hoor. Maar tegelijkertijd heb ik ook grote bewondering voor de moeders, dat zij deze tocht overhebben voor hun gehandicapte kind. Echt heel veel respect! Ik moet eerlijk zeggen dat de route van de eerste dag wel echt het meest indrukwekkend was. We hebben hier het échte Kenia leren kennen. Geen Kenia waar ze auto's en elektriciteit hebben, geen Kenia waar ze winkels hebben, nee, een Kenia waar ze enkel hun eigen tuin hebben. En hun huisjes.. Tja, het zijn hutjes. Modderhutjes die je in 'bobo's in the Bush' ook zag, ze bestaan dus echt. Als je vanuit die truck voorbij rijd, lijkt het net of je je in een speelfilm bevind, zo onwerkelijk is het.
De eerste dag was een lange dag met nog veel vraagtekens. Het doel werd ons nog niet helemaal duidelijk maar we hebben wel echt genoten van de uitzichten, de mensen en de cultuur. De dag eindigde in een, ja het is serieus waar, een nachtclub. Het was in een plaatsje 'Lunga Lunga', waar de mannen met bosjes om je tafel kwamen hangen tijdens het eten. 'I want you', ik heb nooit geweten dat ik arrogant kon kijken maar ik schijn er goed in te worden haha. Josefine en ik hadden een tweepersoonskamer, echt, je lacht je rot als je het gezien had. Geen stromend water, een gootsteen waarbij je als je er water ingooit het er weer aan de onderkant uitkomt en op de grond valt, een bed dat bizar hard was (je lag gewoon op planken, wat in een nachtclub niet bepaald logisch lijktXD) en het bed was ingezakt waardoor Josefine en ik automatisch af en toe naar elkaar toerolde (dit was dan wel weer heel typisch voor een nachtclub haha). Maargoed, samengevat: niet geslapen, blij dat het weer ochtend was en ik hoop daar nóóit meer terug te komen!
Dag twee begon met een heerlijk Hollands ontbijt, twee boterhammen en pindakaas en een lading dextro's (echt een topmiddel trouwens!). Deze dag is uiteindelijk iets succesvoller geworden. Bij zeven van de acht stoppen waren er moeders met kinderen. Onderweg hebben we ook weer een hoop gezien zeg. Wat heel bijzonder is, zijn albinokinderen. We hebben met een albinojongen van 18 jaar gesproken (hij kon heel goed Engels spreken) en hebben hem gevraagd hoe het was om hier te leven. Hij vertelde dat hij naar het spreekuur kwam omdat de dokters altijd zonnebrand voor hem mee namen. Doordat hij geen pigment heeft verbrand hij ontzettend snel en daardoor moet hij zich altijd beschermen. Toch lastig leven hoor, in zo´n warm land. We zijn ook bij een school gestopt, nee daar hadden ze nog nooit blanken gezien! Kijk, hier in Port Reitz vinden ze blanken wel heel interessant maar zeldzaam is het nou ook weer niet. Maar daar... We werden in het begin niet eens voor mzungu (blanke) nageroepen want ze durfde gewoon niets te zeggen. Was heel bijzonder om te merken. Ik heb foto's gemaakt van toen Josefine foto's maakte en de foto's aan de kinderen liet zien. Met 30 kinderen tegelijk kwamen ze om haar heen staan, ze hadden zoiets nog nooit gezien!
Op deze plek zijn er trouwens ook twee kinderen gescreend voor de APDK. Zij zijn afgelopen dinsdag (22 april) naar de APDK gekomen. Dokter Kalimbo heeft het vervoer voor hen geregeld. Dokter Kalimbo is een dokter van 82 jaar die vanaf dag 1 is meegegaan met de mobil clinic. Een hele bijzondere man, hij doet alles vrijwillig en gaat met grote regelmaat drie dagen weg van huis. En nee, dat doet hij niet 'omdat hij dan ten minste eten krijgt', want dat wordt vanuit APDK niet voor hem betaald. Dit moet hij dus allemaal zelf regelen. Ik heb wel grote bewondering voor deze man hoor, er zijn weinig écht hard werkende Afrikanen maar hij is er écht een van haha.
In totaal zijn er op deze dag 4 kinderen gescreend voor de APDK, een succesvolle dag dus, maar het houdt ook in dat er een hele lange en spannende reis voor de ouders en kinderen te wachten staat.
Deze dag waren we wel een beetje vroeger klaar. Gelukkig hadden we ook hier de mogelijkheid om in een hostel te slapen. Nouja, ach.. Het was tenminste geen nachtclub haha. We hebben nog even een wandeling gemaakt met onze driver door de binnenlanden. Toch wel lekker om na een hele dag in zo'n truck te rijden even je benen te kunnen strekken zeg! Je maakt toch aardig wat uurtjes achter elkaar. Na de wandeling hebben we wat gegeten en zijn we daar nog naar de plaatselijke kroeg gegaan. De driver en de fysio móésten namelijk het nieuws zien. Gelukkig konden we daarna snel slapen.
Op dag drie hebben we het meest concreet het resultaat gezien van ons werk. We hebben namelijk bij stop 2 van de 9 een jongetje meegenomen. Rafael heet hij. Het was een jongen die door zijn moeder in de bus werd gezet, zonder gedag te zeggen. Triest hoor. Gelukkig was Rafael een heel stoer mannetje en stapte hij heel dapper in de bus met wildvreemde mensen. Bij elke stop kwamen er extra mensen in de truck en op den duur zaten we met 12 mensen achterin. Niet heel comfortabel maar natuurlijk wel heel Afrikaans. Het enige nadeel was dat wij helemaal voorin zaten en er dus niet meer uitkonden. Beetje jammer bij de andere stops, maargoed. Ook op deze dag zijn er nog kinderen gescreend voor de APDK, als het goed is wordt ook voor hun het vervoer geregeld en komen ze deze week of volgende week naar de APDK toe. Nog even over Rafael... Wij kwamen vrijdagavond laat thuis en op maandag kwamen Josefine en ik weer op het werk. Het gezicht van dat mannetje was écht onvergetelijk! Er kwam een grote lach op zijn gezicht zodra hij ons zag en gaf ons een hele dikke hand. Hij herkende ons meteen:) Dat is wel heel bijzonder om te merken hoor, zulk soort momentjes kunnen mijn hele dag goed maken. Rafael verblijft nu op de APDK totdat hij geopereerd kan worden en gerevalideerd is. Het is wel ingrijpend hoor. Zo'n jongen onderneemt een reis van 11 uur met wildvreemde mensen en verlaat zijn huis letterlijk voor maanden. Maar als ik kijk naar Rafael: hij leeft hier helemaal op joh! Hij krijgt hier school, heeft veel kinderen waar hij vrienden mee kan zijn, hij krijgt drie keer op een dag een maaltijd en zijn benen worden geopereerd waardoor hij een veel betere toekomst heeft. Ik heb wel geleerd dat de kinderen echt gezegend zijn met een plek op de APDK. Is het zo goed ontwikkeld als Nederland? Totaal niet! Maar is het beter dan de thuissituatie? Zonder enige twijfel. Door de mobile clinic ben ik er achter gekomen wat de achtergrond van al deze kinderen zijn en als je dat weet.. Dan leer je de APDK pas écht waarderen. Het was ontzettend intensief maar echt wel een hele toevoeging aan het werk dat ik hier doe! Oh, trouwens.. Nog een fijne afsluiting van de laatste dag. Op de terugweg op de Ferry, kregen we autopech (wat een timing haha). Uiteindelijk zijn we door een groep Afrikanen van de boot afgeduwd en op het moment dat we naar beneden werden geduwd startte hij gelukkig wel weer. Want in het donker met autopech staan met twee witte meisjes is nou niet echt de meest ideale situatie.
We waren erg moe van het lange reizen maar de volgende ochtend was het ook gewoon weer vroeg dag. Om 06:00 's ochtends moesten we bij de APDK klaar staan omdat we met een bus werden opgehaald. Met alle Nederlandse vrijwilligers zijn we op stap gegaan om een rit te maken van 3,5 uur naar Wasini Island. Dit is een plaats waar je kan snorkelen en dolfijnen kan spotten. Voor dat laatste was er geen garantie maar er was een hele goeie kans om ze tegen te komen. De reis zelf vond ik echt verschrikkelijk. Boten en Suzanne dat is echt een slechte combinatie! Maar gelukkig kwam er na een half uurtje al goed nieuws:) DOLFIJNEN! Echt ontzettend veel, ver weg, dichtbij, overal! Ik heb echt mijn ogen uitgekeken, gaaf hoor! Natuurlijk een paar foto's daarvan:).
Het snorkelen was ook echt heel gaaf zeg. bizar wat er zich allemaal bevind onder het water. In het begin vond ik het best eng om door zo'n ding adem te halen, maar het is zeker de moeite waard! Vervolgens nog lekker geluncht met elkaar en toen weer richting huis. Het was echt een heel geslaagde dag!
Gister hebben jullie als het goed is in Nederland de allereerste koningsdag gevierd. Nou, ik kan jullie vertellen: 'Koningsdag Nederland, eat your heart out!', het is veel gezelliger om het in Kenia te vieren! (Iets te over-)Enthousiast kwam ik gister mijn bed uit en heb ik mijn oranje outfit aangedaan. Aangezien ik hier én koningsdag én wk ga vieren, komt deze kleur veel voor in mijn kast. Je moet tenslotte overal rekening mee houden hé;)! Met de vrijwilligers van APDK hebben we een spelletjesdag georganiseerd. Alle kinderen kregen een nieuw shirt, in rood, wit, blauw of oranje. Althans, dat was de bedoeling. Bij aflevering bleken de witte shirts kanariegeel te zijn, maar goed.. Ze zagen er allemaal top uit! We zijn de ochtend begonnen met het geven van een shirt en het schminken van vlaggetjes. Iedereen was ontzettend blij. Niet perse omdat ze snappen wat er gebeurde (al heeft een tolk dit wel voor ons uitgelegd aan de kinderen), maar vooral omdat de kinderen normaal gesproken op zaterdag niets doen. Ze liggen de hele dag op bed omdat er simpelweg geen mankracht is om ze er uit te halen. Alleen de aandacht was dus al een enorm succes! Vervolgens hebben we verschillende Hollandse spelletjes gedaan. We zijn begonnen met eierrace (met gekookte eieren). Echt hilarisch! Het zijn allemaal kinderen met benen die alle kanten op staan, waardoor ze óf mank lopen óf in een rolstoel zitten. Nou, reken maar dat ze fanatiek waren hoor! De ene manke tegen de andere, ze hadden de grootste lol! We hebben in de middag chips happen gedaan. Ook dit was gaaf! Een activiteit die voor iedereen geschikt was en waar ook iedereen aan mee wilde doen, gewoon omdat ze er wat mee konden winnen. Zelfs de ouderen van 18+ deden vol overgave mee:)Hierna hebben we nog één spel gedaan: 'snoephappen'. Spelen met een beetje water is altijd een feest natuurlijk al is het wel uitkijken met al die gipse benen haha. De kinderen hebben echt enorm genoten en wij daardoor natuurlijk ook! Voor de vrijwilligers was het feest nog niet klaar. Wij zijn 's avonds met alle vrijwilligers bij elkaar wezen eten en, ja serieus, er waren gewoon BITTERBALLEN!!! Janneke (onze coördinator), je bent een held hahaha:)
Na allemaal lekkere hapjes zijn we naar huis gegaan en was de eerst koningsdag klaar. Het was een bijzondere manier om de eerste keer vieren:)

Vanmorgen zijn Josefine en ik voor de eerste keer met Ruth naar de kerk geweest. Het werd nog wel sterk afgeraden maar het is Josefine haar laatste kans om te gaan dus we hebben het toch maar gedaan. Het was een echte Afrikaanse dienst met veel worship en praise. Het was helaas wel ontzettend rustig in de kerk omdat mensen simpel nog bang zijn. Ik wil jullie daarom vragen of jullie hiervoor in Nederland ook willen bidden, voor rust en veiligheid in de kerken van Mombasa. Het is namelijk ontzettend pijnlijk om te zien en merken dat mensen wegblijven uit kerken omdat ze bang zijn voor aanslagen. Voor mijzelf heb ik ook besloten om de komende weken het niet op te gaan zoeken, maar hoop zeker dat er tegen die tijd weer wat meer rust heerst in Kenia.
Het is echt gek hoe hard de tijd hier gaat zeg. We gaan nu al weer de 4e week in en dat betekend dat ik dus nog maar twee werkweken heb op de APDK voordat ik naar de Port Reitz school ga. Ik ga nog even heerlijk genieten van deze bijzondere kinderen en probeer elk moment te vangen in een mooie foto. Ik geniet hier nog steeds volop en ben enorm blij en dankbaar dat ik dit avontuur mag meemaken. Iemand zei tegen mij: Afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering, en ook al was het maar een tijdelijk afscheid, de nieuwe herinneringen zijn er zeker al!

Nou luitjes, dat was het weer voor nu:) Vanuit een bizar warm Kenia heel veel liefs en tot snel weer!
Liefs van mij!
Mailadres: suzanneinkenia@hotmail.com
Rekeningnummer: 609.255.053
T.N.V. S.W. Schenkel
Adres:
Suzanne Schenkel
C/O Ruth v. Ogall
Kenya medical trainigcollege
P.O. bow 90219-80100
Mombasa, Kenya

  • 27 April 2014 - 15:19

    Ria Bakker:

    Hallo Suzanne, ik heb weer met veel plezier je verslag gelezen. Geniet lekker.

    Wij bidden voor je, maar zullen het ook doen voor de kerk in mombassa.

    Gr. Andre en Ria Bakker.

  • 27 April 2014 - 15:25

    Jetty De Vries:

    hallo suzanne ,

    wat een verhaal , leuk om iets over jouw ervaringen te lezen.
    Gods zegen op het mooie werk wat jij en andere daar mogen doen.

    groetjes voor nu zo vlak voor de kerkdienst.

    jetty de vries en fam

  • 27 April 2014 - 16:03

    Tante Lia:

    Heerlijk om al jouw verhalen weer te lezen. En dan besef je weer eens hoe goed wij het in Nederland hebben!! Lieverd, geniet van je tijd daar en doe voorzichtig. Lieve groetjes van ons.

  • 27 April 2014 - 16:53

    Karin:

    He zusje!

    Leuk om nu ook de foto's bij de gebeurtenissen te kunnen zien!
    Zo te horen heb je ons helemaal niet gemist met koningsdag ;-)
    Je bent trouwens al aardig bruin aan t worden...!
    Succes daar en volgende week heel veel plezier op safari!

    Xxxxx

  • 27 April 2014 - 18:05

    Mama:

    He lieverd,

    Wat een verhaal weer. Wat super om met de mobiele ambulance op pad te zijn geweest.
    Jullie hebben zo heel wat mee gemaakt.
    Ik graag om een hoekje willen kijken met Koningsdag. Zo te zien was het een groot geslaagd feest voor iedereen.

    Fijn dat jullie toch naar de kerk konden gaan, maar zoek de problemen voorlopig maar niet meer op.

    XXX mama

  • 28 April 2014 - 13:31

    Berdien:

    Hey meid!

    Leuk om weer wat te lezen! Supergaaf wat je daar allemaal doet!
    Geniet van alles daar, wees voorzichtig!

    xx Berdien

  • 28 April 2014 - 20:22

    K.van Dijk-Mostert.:

    Hallo Suzanne.

    Leuk om je reisverslag te lezen. Je maakt er heel wat mee. Geen wonder, dat de tijd daar snel gaat.
    Ik mis je achter me in de kerk hoor.
    De Here zegene je werk en Hij behoede je.
    hart gr mevr. van Dijk.

  • 29 April 2014 - 15:27

    Je Familie Uit Woerkum:

    hoi Susanne,

    bedankt weer voor je verhaal met al je belevenissen.
    je laat ons duidelijk zien,
    dat het zo anders kan zijn in de wereld waarin wij leven .

    Veel sterkte en ook plezier gewenst met het dankbare werk dat je daar mag doen. weet dat er bij ons ook gevouwen handen zijn en we aan jullie denken.

    hou doei !!!!

  • 04 Mei 2014 - 13:34

    Rianne Van Wieringen:

    Lieve Susanne,
    Wat een schrik vanmorgen toen ik het verhaal hoorde over een overval op twee van je medereizigsters! Fijn dat ze gespaard zijn gebleven maar de schrik zal er goed inzitten bij jullie. We leven met jullie mee en bidden dat het hierbij mag blijven.
    Liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Onvergetelijke reis naar Kenia

Lieve vrienden en familie,
Een laatste blog vanuit het (gelukkig ook) zonnige Nederland. Wat een mazzel zeg, de afgelopen drie weken heb ik mijn lichaam al een beetje kunnen voorbereiden op de Keniaanse zon, en dat ik maart! Echt volop genieten:) Een maand geleden droomde ik dat ik met sneeuw naar het vliegveld werd gebracht, maar gelukkig zijn dromen inderdaad bedrog.
Ik wil via deze nieuwsbrief iedereen heel erg bedanken die zich hebben ingezet voor mijn reis en daarmee ook voor het project dat ik ga ondersteunen. Het is echt heel hartverwarmend om te merken hoe iedereen zo ontzettend meeleeft.
Er zijn een aantal bijzondere sponsoracties gehouden waarbij we een waanzinnig bedrag voor mijn project hebben opgehaald.
Zo hebben we de kinderen van ´Ons blije Honck´ mogen verblijden met een bezoekje van sinterklaas en zwarte piet, voor mij heel bijzonder om dit op mijn werk te mogen doen, en vervolgens ook nog wat gezinnen langs geweest.
Vervolgens werd het oud en nieuw en hebben mijn lieve zwager en zus het briljante idee verzonnen om mee te doen aan de nieuwjaarsduik. Tja, de missie is geslaagd maar ik geloof dat ik wel kan zeggen: 'Eens maar nooit weer' haha. Gelukkig hebben we ook hiermee een supermooi bedrag opgehaald en dat maakte het natuurlijk allemaal weer goed;)
1 maart was de laatste grote inzamelactie, een grote rommelmarkt in onze kerk. Bijna 50 mensen hebben meegewerkt aan dit grote project en het resultaat mag er dan ook zeker zijn, we hebben 2700 euro opgehaald! Wauw, echt boven verwachting veel!
Verder zijn er verschillende geldinzamelacties geweest, en ook hiermee zijn mooie bedragen opgehaald. Ik ben heel dankbaar voor dit allemaal!
Ik vertrek morgen naar Mombasa en hoop overmorgen op mijn project te gaan kijken, terplekke ga ik kijken waar daar behoefte aan is, dus in mijn volgende nieuwsbrief (als ik internet heb) hoop ik jullie te kunnen vertellen wat ik met het opgehaalde sponsorgeld ga doen.
Gisteravond heb ik een 'afscheidsfeestje' mogen houden en wat is het toch bijzonder dat er zoveel meelevende mensen om je heen staan. Allemaal lieve kaartjes en lieve woorden, daar krijg je nou écht een warm hart van!
Mijn laatste avondje in Nederland ga ik nog even lekker met het gezin genieten van een heerlijke ´voor-lente-avond' onder het genot van een potje risk:)
Via deze nieuwsbrief wil ik jullie ook even mijn adresgegevens, doorgeven. Ik zou het namelijk ontzettend leuk vinden om zo nu en dan verrast te worden door Nederlandse post. Als jullie iets willen sturen kan dat naar:
Seaside appartments, appartment E, Nyali- Mombasa,Kenya.
Als jullie een mailtje willen sturen kan dit naar het volgende mailadres:
suzanneinkenia@hotmail.com (in de hoop dat er internetverbinding is;) )
Lieve vrienden en familie,
ik wil jullie nogmaals heel erg bedanken voor al het medeleven dat jullie hebben gehad, ik ben daar enorm dankbaar voor! Wel zou ik aan jullie willen vragen of jullie ook de komende maanden in jullie gebed aan mij en aan mijn project willen denken.
Ik hoop dat ik jullie allemaal op de hoogte kan houden via deze blog en dat jullie een klein beetje met mij kunnen meegenieten:)
Heel veel liefs van mij en hopelijk horen jullie snel weer iets, maar dan nu toch echt éíndelijk uit Kenia!
Liefs van Suzanne
suzanneinkenia@hotmail.com
rekeningnummer: 609.255.053
t.n.v. S.W. Schenkel

Recente Reisverslagen:

11 September 2014

Afscheid

11 Augustus 2014

Time flies

22 Juni 2014

Jambo, mijn lieve familie en vrienden:)

02 Juni 2014

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder:)

10 Mei 2014

Safari en afscheid
Suzanne

Actief sinds 30 Okt. 2013
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 13487

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 26 September 2014

Onvergetelijke reis naar Kenia

Landen bezocht: